Publiczne Przedszkole STOKROTKA w Dębnicy

Tutaj powinien być opis

MAMO, TATO BAW SIĘ ZE MNĄ! Zabawy matematyczne.

Dzieci spędzają dziś znaczną część wolnego czasu przed komputerem lub telewizorem.Wirtualna rozrywka może być pożyteczna, ale tylko wtedy, gdy stosowana jest z umiarem. Wnadmiernej ilości nie ma dobrego wpływu na rozwój dziecka, dlatego dorośli powinni dbać ozapewnienie maluchom także innych form rozrywki. Jest wiele interesujących sposobów na zabicienudy, a jednocześnie na rozwijanie u dziecka od najmłodszych lat różnorodnych umiejętności
matematycznych. Są to na przykład często już zapomniane wspólne gry i zabawy. Łączą one przyjemne z pożytecznym, pozwalają miło spędzić wspólny czas, stawiają intelektualne wyzwania i przynoszą satysfakcję zarówno dziecku jak i rodzicom, a jednocześnie rozwijają pamięć, słownictwo,wyobraźnię, kreatywność, spostrzegawczość, umiejętność skupiania uwagi i twórcze myślenie.Umiejętności, jakie dziecko zdobywa od najmłodszych lat poprzez zabawę, pomogą mu w przyszłości w codziennym życiu oraz w zmaganiach szkolnych, bowiem gry i zabawy matematyczne mają także duże znaczenie w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy realizacji wielu zadań dydaktycznych i wychowawczych.

Przykłady zabaw matematycznych z dzieckiem:
Liczby na wieszaku na ubranie
Czego uczysz: Rozumienia wzajemnej odpowiedniości, nazw liczb
Materiały potrzebne do nauki: 10 wieszaków na ubranie, papier lub karton, mazak, taśma, klamerki
do bielizny
Przebieg: Przyczep do każdego wieszaka liczbę od 1 do 10 napisaną na papierze lub kartonie. Zachęć
dziecko, aby przypięło do wieszaka tyle klamerek, ile pokazuje liczba na etykieciE.

Wycieczka na ryby
Czego uczysz: Nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Patyk, który ma służyć jako wędka, ryby wycięte z kartonu, duże
spinacze do papieru, mały magnes, sznurek
Przebieg: Wytnij 9 ryb z kartonu, ponumeruj je od 1 do 9 umieszczając odpowiednią liczbę kropek na
każdej rybie. Przypnij do nosa każdej ryby duży spinacz. Przywiąż jeden koniec sznurka do wędki, a
drugi do magnesu. Pozwól dziecku „łowić”. Dziecko powinno rozpoznać liczbę na rybie, odczytując
liczbę lub liczbę kropek.

Geoplan
Czego uczysz: Znajomości figur
Materiały potrzebne do nauki: Drewniana tablica o wymiarach 20x20 cm, gwoździki, gumki recepturki
lub tablica korkowa i pinezki beczułki.
Przebieg: Przybij to tablicy po dziesięć gwoździ w dziesięciu rzędach. Możesz zaprojektować różne
figury, napinając gumki na gwoździe. Jeśli zajdzie potrzeba można stosować również kolorowe gumki.

Skacz i licz
Czego uczysz: Znajomości figur, cyfr, zapoznawania się z kolejnością liczb
Materiały potrzebne do nauki: Kawałki gazety, mazaki
Przebieg: Potnij kawałki gazety w koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty. Ponumeruj mazakiem figury 1
– 9. Dziecko powinno skakać z figury na figurę, nazywając jej kształt i cyfrę na niej napisaną. Być
może, że lepiej będzie zacząć od samych figur, cyfry dodając później 2.

Pomaganie w kuchni
Czego uczysz: Liczenia, łączenia, tworzenia zbiorów, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Podstawowe produkty spożywcze znajdujące się w kuchni lub kupione
w sklepie spożywczym.
Przebieg: Zachęć dziecko do poukładania na stole różnych produktów spożywczych. Policz różne
produkty, a podobne produkty połącz w zbiory i policz elementy tych zbiorów.


Fasola w słoiku
Czego uczysz: Szacowania, zgadywania
Materiały potrzebne do nauki: Pusty, przezroczysty słoik, fasola
Przebieg: Jest to bardzo pouczająca gra, zwłaszcza gdy jest ona połączona z nagrodami. Weź pusty,
przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i kształcie. Włóż do niego dowolną liczbę nasion fasoli (od
1 do 9). Poproś dziecko, by spojrzało na nasiona fasoli i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku.
Następnie wysyp fasolę ze słoika i pomóż mu policzyć ziarenka. Jeśli zgadło, otrzymuje symboliczną
nagrodę. Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy w zgadywaniu. Liczbę ziaren fasoli można stopniowo zwiększać.