
MAMO, TATO BAW SIĘ ZE MNĄ! Zabawy matematyczne.
Dzieci spędzają dziś znaczną część wolnego czasu przed komputerem lub telewizorem.Wirtualna rozrywka może być pożyteczna, ale tylko wtedy, gdy stosowana jest z umiarem. Wnadmiernej ilości nie ma dobrego wpływu na rozwój dziecka, dlatego dorośli powinni dbać ozapewnienie maluchom także innych form rozrywki. Jest wiele interesujących sposobów na zabicienudy, a jednocześnie na rozwijanie u dziecka od najmłodszych lat różnorodnych umiejętności
matematycznych. Są to na przykład często już zapomniane wspólne gry i zabawy. Łączą one przyjemne z pożytecznym, pozwalają miło spędzić wspólny czas, stawiają intelektualne wyzwania i przynoszą satysfakcję zarówno dziecku jak i rodzicom, a jednocześnie rozwijają pamięć, słownictwo,wyobraźnię, kreatywność, spostrzegawczość, umiejętność skupiania uwagi i twórcze myślenie.Umiejętności, jakie dziecko zdobywa od najmłodszych lat poprzez zabawę, pomogą mu w przyszłości w codziennym życiu oraz w zmaganiach szkolnych, bowiem gry i zabawy matematyczne mają także duże znaczenie w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy realizacji wielu zadań dydaktycznych i wychowawczych.
Przykłady zabaw matematycznych z dzieckiem:
Liczby na wieszaku na ubranie
Czego uczysz: Rozumienia wzajemnej odpowiedniości, nazw liczb
Materiały potrzebne do nauki: 10 wieszaków na ubranie, papier lub karton, mazak, taśma, klamerki
do bielizny
Przebieg: Przyczep do każdego wieszaka liczbę od 1 do 10 napisaną na papierze lub kartonie. Zachęć
dziecko, aby przypięło do wieszaka tyle klamerek, ile pokazuje liczba na etykieciE.
Wycieczka na ryby
Czego uczysz: Nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Patyk, który ma służyć jako wędka, ryby wycięte z kartonu, duże
spinacze do papieru, mały magnes, sznurek
Przebieg: Wytnij 9 ryb z kartonu, ponumeruj je od 1 do 9 umieszczając odpowiednią liczbę kropek na
każdej rybie. Przypnij do nosa każdej ryby duży spinacz. Przywiąż jeden koniec sznurka do wędki, a
drugi do magnesu. Pozwól dziecku „łowić”. Dziecko powinno rozpoznać liczbę na rybie, odczytując
liczbę lub liczbę kropek.
Geoplan
Czego uczysz: Znajomości figur
Materiały potrzebne do nauki: Drewniana tablica o wymiarach 20x20 cm, gwoździki, gumki recepturki
lub tablica korkowa i pinezki beczułki.
Przebieg: Przybij to tablicy po dziesięć gwoździ w dziesięciu rzędach. Możesz zaprojektować różne
figury, napinając gumki na gwoździe. Jeśli zajdzie potrzeba można stosować również kolorowe gumki.
Skacz i licz
Czego uczysz: Znajomości figur, cyfr, zapoznawania się z kolejnością liczb
Materiały potrzebne do nauki: Kawałki gazety, mazaki
Przebieg: Potnij kawałki gazety w koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty. Ponumeruj mazakiem figury 1
– 9. Dziecko powinno skakać z figury na figurę, nazywając jej kształt i cyfrę na niej napisaną. Być
może, że lepiej będzie zacząć od samych figur, cyfry dodając później 2.
Pomaganie w kuchni
Czego uczysz: Liczenia, łączenia, tworzenia zbiorów, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Podstawowe produkty spożywcze znajdujące się w kuchni lub kupione
w sklepie spożywczym.
Przebieg: Zachęć dziecko do poukładania na stole różnych produktów spożywczych. Policz różne
produkty, a podobne produkty połącz w zbiory i policz elementy tych zbiorów.
Fasola w słoiku
Czego uczysz: Szacowania, zgadywania
Materiały potrzebne do nauki: Pusty, przezroczysty słoik, fasola
Przebieg: Jest to bardzo pouczająca gra, zwłaszcza gdy jest ona połączona z nagrodami. Weź pusty,
przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i kształcie. Włóż do niego dowolną liczbę nasion fasoli (od
1 do 9). Poproś dziecko, by spojrzało na nasiona fasoli i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku.
Następnie wysyp fasolę ze słoika i pomóż mu policzyć ziarenka. Jeśli zgadło, otrzymuje symboliczną
nagrodę. Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy w zgadywaniu. Liczbę ziaren fasoli można stopniowo zwiększać.